felsefe taşı

Atlar

Atlar
Eylül 05
09:52 2016

“Halk anlatılarındaki RUH ARKETİPİ ya da buradaki kullanımıyla DOĞAÜSTÜ YARDIMCI’nın Tanrı ile ilişkisi Jung tarafından da net bir şekilde ifade edilir Anlatılarda, olağanüstü yardımcının hayvan formunda göründüğü de olur. Jung, insanlar gibi davranıp konuşan yeri geldiğinde onlardan zeki olan bu hayvanlara yardımcı hayvanlar der ve ruh arketipinin bu hayvanlar aracılığıyla ifade edildiğini ekler.

Bamsı Beyrek anlatısında KAHRAMANIN ATI oldukça önemli bir konuma sahiptir.
Beyrek’in deniz kulunu boz aygırı babasının hediyesidir.
Anlatıda konuşma, sihir yapma gibi bir özelliği yoktur.
Ancak Beyrek kaledeki esaretinden kurtulduğunda atına şöyle seslenir:

“İki koşa kartaşa benzer senün kulacuğun, eri muradına yetürür senün arhacuğun,
at demezem sana kardaş derem,
kardaşımdan yeğ,
başuma iş geldi yoldaş derem,
yoldaşımdan yeğ.”(Tezcan vd. 82)

Görüldüğü gibi Beyrek atını kardeşten de, yoldaştan da üstün tutmakta başına iş gelince ondan yardım dilemektedir.
Türk halk anlatılarında, kahramanın atının üstün özelliklere sahip olması çok yaygın bir motiftir.
Orta Asya Türk destanlarında at, ölen sahibini diriltirken,
Bey Böyrek anlatılarının Acıyurt ve Yozgat rivayetlerinde, Bey Böyrek’i üvey annesinin tuzaklarından korur, ölümden kurtarır, ona yol gösterir ve büyü yapar.(Elçin, 1965; Kaya,1975).

Anlatıların sonunda erginlenmiş olarak maceradan dönecek olan kahramanın macerasını binek hayvanı olan atıyla sürdürmesi,

Şamanik inanç sistemi ve İslam mitolojisindeki
göğe yükselmeyle de ilişkilendirilebilir.

Mircea Eliade, Şaman’ı dünyanın merkezine taşıyan veya havada uçmasını sağlayan
simgesel anlamlarla yüklü bir davuldan söz eder.

Burada davul şamanı taşıyan binek hayvanını simgeler.
Bahaeddin Ögel, Şamanın göğe çıktığı Pura adlı bir at ruhundan söz eder
ve bunu İslam inancında Hz. Muhammed’i göğe yükselten
Burak adlı ata benzetir.

Anlatı kahramanı, macerasının sonunda Jung’un ifadesiyle
psikolojik açıdan tanrıya ulaşma süreci denilen bir dönüşüme
uğrayarak yeniden doğmaktadır.

Anlatıyı bir erginlenme öyküsü olarak okuduğumuzda anlatı kahramanını,
bu tanrılaşma ve dönüşüm sürecine taşıyan üstün özellikleri olan
“kardeşinden yeğ” atı da,

Şamanik inanç sistemi ve İslam mitolojisindeki örneklerle
aynı düzlemde okunabilir.

Bütünlüklü bakıldığında hayvan ya da insan formunda olsun,
doğaüstü yardımcı toplumsal bilinçdışı ile geçmişten getirilen
dinî ve kültürel kodların bir parçasıdır”

Kaynakça :
BAMSI BEYREK VE BEY BÖYREK ANLATILARINDA ARKETİPİK İMGELER
Tuba SALTIK ÖZKAN

4.886 kez okundu
Paylaş

İlginizi Çekebilir

  • Carl Gustav JungCarl Gustav Jung “Kendi kalbine bakamayanın yaşamı bulanıktır; Kendi yüreğine bakabilme cesareti gösterenler gönlünün muradını keşfedenlerdir. Dışarıya bakan rüya görür, hayal dünyasında kaybolur, içeriye […]
  • Anne ArketipiAnne Arketipi Ay ve Güneşin kavuşumu arasındaki bu Anne - Bebek imajı; Anima - Animus Bütünleşmesinde Anne Arketipinin önemini anlatıyor adeta... Anima (Bir erkeğin iç kadınsı tarafı) da Animus (Bir […]
  • Kendime Notlar…Kendime Notlar… Kendimle ilgili bir tespitim vardır yıllardır; Beni tanıyan ya çok sever, ya hiç sevmez. Arası yoktur. "Ehh valla, bilmiyom." demezler benim hakkımda pek. Söylemler, tavır, hedefler, […]
  • Mesnevi ve etkin dinlemekMesnevi ve etkin dinlemek Bu hafta 17 Aralık 2015 Çarşamba günü tevhid erbabı, gönül sultanı, mana eri Mevlana Celaleddin Rumi’nin Sevgilisine kavuştuğu gün olarak adlandırdığı Şeb’i Arus yani “düğün günü”nün […]

Sosyal Medyada Takip Edin

Üye Olun

Yazarlar

Kategoriler

Takvim

Kasım 2024
P S Ç P C C P
« Eyl    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Arşivler