Dualite
İKİZ görüntülerin dualistik mitolojilerde ortaya çıkması dikkat çekicidir.
İkiz Kardeşler, dualizm, iç çelişkiler, var olan her şeyin simetrisinin düzeni,
karşıtların birliği gibi özelliklere sahiptir.
İkilik mitlerde İlahi İkizler şeklindeki kültürel karakterler olarak kabul edilir.
Bir çok efsanede, ikizler olağan dışı bir güçle temas eden ve onun taşıyıcıları olan varlıklar olarak ortaya çıkarlar.
En ünlü mitolojik ikizler arasında Romalı kahramanlar Romulus ve Remus,
Mısır tanrıları İsis ve Osiris (Osiris’in hem kız kardeşi hem de karısı olan İsis) ,
Yunan tanrıları Apollo ve Artemis veya
Mısır yaratılış mitinin bir versiyonunda yeryüzü tanrısı Geb ve gökyüzü tanrıçası Nut ikiz iken
Antik Pers mitolojisinde , Ahriman ve onun ikiz düşmanı Ahura Mazda
sırasıyla kötü ve iyi ruhları temsil eder.
Sümer mitolojisinde ise ilahi at ikizleri olarak ortaya çıktılar.
Hinduizm, atlı ve şifacı olan Ashwini ikizlerine sahiptir.
Güneşin doğuşunu ve gün batımının ışıltısını simgeliyorlar,
bunlar Vedik ilahı Mitra ve Varunadır.
Yunan Uyku Tanrısı Hypnos, Yunan mitolojisinde uyku tanrısı veya daimonudur.
Yer altında, ebedi karanlığın hüküm sürdüğü Erebos’ta yaşar,
ama her gece anası Nyx (gece tanrıçası) ile birlikte göğe çıkar.
Ölüm tanrısı Thanatos da uyku tanrısı Hypnos’un ikiz kardeşidir
Yunan mitolojisi karakterlerinden İfiklis,
Alkides(Herakles)’in ikiz kardeşidir.
Ancak, Alkides’in babası Zeus’tur.
Zeus sevgilisinin ikinci bir defa doğum sancısı çekmemesi için
Alkides ve İfiklis’in aynı zamanda doğmasını sağlamıştır
Freyja, Aşk tanrıçası ,İskandinav mitolojisinde deniz tanrısı Njord’un kızı ve Freyr’in ikiz kız kardeşidir.
Mitolojideki ikizler genellikle aynı bütünün iki yarısıdır,
sıradan kardeşlerinkinden daha derin bir bağ paylaşırlar,
veya ilginç bir şekilde şiddetli rakipler olarak gösterilirler.
İkizler, Öz’ün “öteki” yönünü
veya bir gölgeyi temsil edebilir .
İkiz, “medeni” Gilgamesh ve “vahşi” Enkidu gibi bir kardeş ruh eşi olabilir .
Ya da, bazen bir ikiz ” kötü ikiz ” iken,
diğer taraf “iyi” yi temsil eder.
Bu Dualistik yaklaşım nedeniyle,
genellikle
ikiz kardeşlerden biri
iyi ve yararlı olan her şeyle ilişkilendirilirken,
diğeri kötü ve zararlı her şeyle ilişkilendirilir
ve birlikte dengeli doğayı sembolize ederler.
Bir kural olarak, bu gibi durumlarda,
iki kardeş arasındaki rekabete dair bir motif daimidir.
Örneğin Mısır mitleri Osiris ve Set gibi.
Maddi dünyada her şey ikilidir:
aydınlık ve karanlık,
iyi ve kötü,
gün doğumu ve gün batımı,
gündüz ve gece,
sabah yıldızları ve gece yıldızları,
sıcak ve soğuk,
yaz ve kış,
dağlar ve vadiler,
yaşam ve ölüm,
ruh (ruh) ve beden,
eylemler ve düşünceler…
İkizler Takımyıldızı,
birbirlerinin ellerini tutan iki ikiz kardeş şeklinde
sembolik olarak tasvir edilmiştir.
İkizler hakkında bir efsane de
bir erkek ve bir kız kardeş şeklindedir.
Ensesten evlenen birçok ikiz :O
neredeyse aynı formda birçok antik kültürde bilinmektedir:
Mısırlı Osiris ve İsis efsanesi
Apollon antik Yunan efsanesi ve ikiz kardeşi Artemis.
Yama’nun antik Hindu efsanesi ve kız kardeşi Yami gibi…
İkizlerin ensest evliliğinin,
annenin rahminde başlamış olduğu varsayılır,
Bir de Çift cinsiyetli ikizler
hadisesi vardır.
İkiz efsaneler ve ikiz kültlerle ilişkilendirilen Afrika ritüellerinde,
yüzün ve vücudun her bir parçasını,
sembolize etmek için farklı renklerde (beyaz ve siyah) boyamaktadırlar.
Pek çok Afrika ikiz efsanesinin bir özelliği,
tek bir mitolojik görüntüdeki
her iki mitolojik zıtlığın birleşimidir
(burada ikizler biseksüel, çift cinsiyetli varlıklardır).
Böyle Dahomey mitolojisinde Mawu ve Lisa
(aynı zamanda ikizler ve androjenler) demiurgeler
( birçok kültürde görülen Dünya’yı oluşturan ilaha eski Yunan tradisyonunda verilen ad) vardır.
Androjinin bir kısmı (Mawu)
geceyi, ayı ve mutluluğu temsil ederken
diğeri (Lisa) günü, güneşi ve emeği somutlaştırır.
Afrika Mitolojisinde İkizlik
bazı Batı Afrika halklarının kozmolojileri ve yaratılış mitleri için temeldir.
Dogon kültüründe,
aynı zamanda ikiz ve Androjen olarak NOMMO mit karakteri vardır.
Bu mitolojide,
yarı insan ve yarı yılan şeklinde şekillenen
suyun tanrıları (ilahi ikizler)
Nommo olarak adlandırıldı.
Dogon halkı,
her insanın
bir hayvan ikizine sahip olduğuna inanır.
Eski Hindistan’da Ashwinler iki kuş veya kuş- at olarak takdim edildi
(Sanskrit aśva’da at anlamına gelir).
—————————————-
İkiz hayvanlar da
genellikle bir tanrıça/ tanrı ile birlikte anılmıştır.
İkiz hayvanlar ,
hala ulusal sembollerde ve bayraklarda kullanılmaktadır.
Arnavutluk bayrağı buna bir örnektir
Hugin ve Munin “düşünce” ve “hafıza”),
İskandinav mitolojisinin iyi bilinen ikiz kuzgunlarıdır.
Onlar Odin’in hizmetkârlarıdır.
Çatalhöyük te
ikiz panter yavruları tutan bir Ana Tanrıça heykeli de
oldukça tanınmıştır.
Kenan’ın Bereket Tanrıçası Astarte,
İsrailcesi de Aşeret, Aştorah, Aşere
isimleri altında varlığını sürdürmüş.
ve bir çift at ile gösterilmiştir.
Anahita ,
aşk ve doğurganlık tanrıçasıdır
o da bir çift aslan ya da panter ile gösterilmiştir.
—————————————–
İkiz mitlerle ilgili şu sonuçlar çıkarılabilir:
İkizler, kutsal gücün taşıyıcılarının
sembolik bir görüntüsünü temsil eder – Kase’nin gücü.
İkiz imgesinin kendisi
Hakikatin ve en yüksek aydınlanmanın kavranmasının bir sembolüdür .
Bu sembolün ruhsal yönünün çarpıtılmış ve unutulmuş olmasına rağmen,
bazı halklar bilgi birikimlerini
ve hatta ikiz görüntülerin saygısını korumuşlardır.
İkizler,
Tek Prensibin iki yarıya bölünmesinin bir sembolüdür
– ruhsal dünya ve maddi dünya,
dişil(manevi) ilke ve madde ve hayvan zihniyle ilişkili eril ilke,
bu tür bir kavram olarak yansıtılır
dünya dualitesi…
Başka bir noktaya değinilmeli ve vurgulanmalıdır,
ancak belirli kozmolojik mitlere bağlı olarak,
bugünkü insan topluluğu da
tam olarak dünya ikiliğini vurgulamaktadır.
Örneğin, Çin mitolojisini,
bu dünyadaki karşıtların birliğini ve çatışmasını
ve maddenin oluşumundan bu yana sürmüş olan
manevi ve hayvan doğalarının çatışmasını simgeleyen
Yin-Yang konseptiyle ele alalım;
Yine de, bir başka önemli noktayı,
yani evrenin her zaman,
ruhsal dünyanın güçleri ve iki güç arasındaki uyumlu bir birlik
– üçüncü gücün ortaya çıkmasına yol açarak ortaya çıktığını göz ardı etmemeliyiz.
Lao Tzu’nun iyi bilinen bir açıklaması şöyle diyor:
Tao birini doğurur.
Biri ikiyi doğurur.
İki Üç’ü doğurur.
Üç şey sayısız şeyleri doğurur.
Bununla birlikte
yani dualite kavramına rağmen,
ilahi dişil ilkenin ( Allat kuvveti)
bu evrende her şeyi düzenleyen şey olduğu da vurgulanır.